×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 1 July , 2024
بزرگداشت مفاخر چهارمحال و بختیاری نیازمند اولویت‌بندی است

به گزارش خبرنگار بارمان ، پیام احمدی صبح امروز در نشست هم‌اندیشی پیرامون برگزاری برنامه بزرگداشت محمدحسن قلزم وردنجانی از عالمان، شاعران، ادیبان قرن چهاردهم هجری اظهار کرد: برای پاسداشت مقام مفاخر و چهره‌های شناخته شده حوزه فرهنگ و هنر استان عزمی جدی شکل گرفته است و در سال ۱۴۰۳ علاوه بر تعریف و تدوین جایزه‌های ادبی و هنری به نام برخی از بزرگان فرهنگی استان، تلاش می‌شود موضوع بزرگداشت آنان به‌صورت سلسله برنامه‌هایی به اجرا درآید.

وی افزود: برگزاری برنامه‌های ویژه مفاخر و چهره‌های شناخته شده استان به شکلی تدوین شده است که با قوت یافتن پایه‌های آن در مراحل شهرستانی و استانی زمینه لازم برای طرح آن در سطح ملی و قرار گرفتن آن در تقویم اجرایی وزارت فرهنگ فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امسال تعریف جایزه شعر آئینی با نام عمان سامانی شاعر نام آشنای استان در برنامه‌های این اداره کل گنجانده شده است، ادامه داد: پیش‌درآمدهای این جایزه با شکل‌دهی برنامه‌های متنوع در ماه‌های محرم و صفر همراه خواهد بود که با توجه به درخواست‌های مطرح شده پیرامون برگزاری بزرگداشت محمدحسن قلزم وردنجانی و هم دوره بودن این شاعر و عالم عصر قاجار با عمان سامانی، این برنامه نیز پس از بررسی‌های تخصصی در جمع برنامه‌های عمان دیده خواهد شد.

احمدی درباره نصب تابلوی معرفی بزرگان و مفاخر مناطق مختلف همچون محمدحسن قلزم در ورودی شهرها و زادگاه آنان نیز عنوان کرد: پاسداشت چهره‌های شناخته شده و اثرگذار که به‌نوعی هویت فرهنگی مناطق محسوب می‌شوند نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است و مدیریت شهری می‌تواند در این زمینه اقدامات مناسبی را در نظر بگیرد.

وی به همراهی مدیریت شهری بروجن و فرخشهر در برگزاری برنامه‌های نکوداشت حیدر آقا طالب پور و محمود شفیعی متخلص به کیوان و تلاش‌های جمعی برای ایجاد بنای فرهنگی به نام پژمان بختیاری در دشتک و خانه فرهنگ در ناغان اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها هم می‌تواند در تأیید نام‌گذاری اماکن و ایجاد فضای معرفی مفاخر کمک‌کار باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه پیش‌بینی برای حمایت از انجمن‌های ادبی استان را هم متذکر شد و اضافه کرد: انجمن‌های ادبی که توان برگزاری برنامه‌های شاخص و قابل توجه را داشته باشند از حمایت‌های مالی در سال ۱۴۰۳ برخوردار خواهند شد.

گفتنی است؛ آقا محمدحسن قلزم بن حاجی ملأ محمد وردنجانی از شاعران و سخنوران قرن چهاردهم هجری به شمار می‌رود که دیوان اشعار وی سه هزار بیت غزل، قصیده و رباعی را در خود جای داده است. آرامگاه وی در شهر نافچ چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت بارمان منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.